4 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ میتواند بسته به نیاز هر کسب وکاری متفاوت باشد. با توجه به این موضوع، در حالی که ما نمیتوانیم به شما بگوییم که برای قدم بعدی خود چه گزینهای را انتخاب کنید؛ میتوانیم به این موضوع بپردازیم که سایر افراد و کسب وکارهای بازار چگونه از هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده میکنند. پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای دنیای فناوری که صحبت از آن بسیار بوده و کارشناسان زیادی طیف گسترده کاربردهای آن را برای ما عنوان کردهاند. وبلاگ جی ادز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما نیز موضوعاتی همچون کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت و یا تولید محتوا با هوش مصنوعی را در این حوزه پوشش دادهایم.
احتمالاً با این حجم از اطلاعاتی که در این حوزه وجود دارد؛ این سؤال برای شما پیش آمده باشد که قدم بعدی چیست؟ چه گزینههای متفاوت دیگری وجود دارند که در آنها میتوان از قدرت هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟. طی سالهای گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در استراتژیهای بازاریابی خود مردد بودند.
اما اکنون، بسیاری از برندهای موفق مانند آمازون و Spotify، این فناوری پیشرفته را پذیرفته و میتوان گفت استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ میان بسیاری از بازاریابان و کسب وکارها رواج یافته است. به عنوان مثال، آمازون بر اساس جستجوها، خریدها و بازدیدهای قبلی مخاطبان و مشتریان، از هوش مصنوعی برای نشان دادن محصولات مرتبط به خریداران استفاده میکند. این امر میتواند با ایجاد یک تجربه شخصیسازی شده، احتمال خرید اولیه را افزایش داده و در ادامه خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کند.
تاثیر هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل
یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، مربوط به حوزه تبلیغات گوگل و بهبود عملکرد کلی تبلیغات است. با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، گوگل می تواند تبلیغات کلیکی یا هر تبلیغ دیگر را به صورت خودکار و هدفمند به مخاطب هدف و کاربرانی که به آن تبلیغ نیاز دارند، نمایش دهد. این کار از طریق یادگیری هوش مصنوعی گوگل امکان پذیر است.
روزانه میلیون روزانه کاربرهای زیادی از گوگل استفاده می کنند. هر یک از آن ها، علایق خاص خود را دارند و بر همین اساس، در سایت ها و صفحات مختلف، جست وجو می کنند. جستجوهایی که هر کاربر انجام می دهد، داده هایی را به هوش مصنوعی گوگل می فرستد و از این طریق، علاقه مندی های خود را به این موتور جست وجو آموزش می دهد. از اینجا به بعد، گوگل می تواند محتوا و همچنین تبلیغاتی که مورد علاقه کاربر است و احتمال دارد نیاز او را رفع کند، به او نشان خواهد داد.
هرچه هدفمندی تبلیغات بیشتر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کاربر افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل نزدیک بودن محتوای تبلیغاتی و سلیقه فرد، احتمال پذیرفته شدن پیام تبلیغ توسط مخاطب هدف افزایش می یابد و درصد موفقیت تبلیغات انجام شده در گوگل بالاتر خواهد رفت.
در این بخش قصد داریم با چند مورد از کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم :
1 . بخشبندی مخاطبان
با هوش مصنوعی میتوانید مخاطبان خود را بهصورت دقیق و موثر بخشبندی کنید. بخشبندی مخاطبان با هوش مصنوعی خیال شما را از ۴ چالش این کار راحت میکند:
کیفیت دادهها
اگر دادههایی که مبنای بخشبندی هستند، باکیفیت نباشند، نتیجهٔ کار اثربخش نخواهد بود.
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند دادههای تکراری، منسوخ (تاریخگذشته)، مبهم (بهعلت املا، دستهبندی / برچسبگذاری غلط یا نامگذاری اشتباه ستونها) و پنهان (دادههایی که دپارتمانهای دیگر به اشتراک نگذاشتهاند) را تشخیص دهند و منبع دادههای شما را الک و کامل کنند.
حجم دادهها
برای شناخت درست مخاطبان باید اطلاعات زیادی از منابع مختلف جمعآوری کنید. با ابزارهای هوش مصنوعی میتوانید حجم بزرگی از داده را خیلی ساده پردازش کنید. بهعلاوه، هوش مصنوعی فرصتهای جدیدی هم فراهم میکند؛ مثلاً بخشبندیهایی را که قبلاً سراغ آنها نرفتهاید، شناسایی میکند.
وسعت هر بخش
بخشبندیهای خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باعث میشود دادهها را اشتباه تفسیر کنیم و هدفگیری ضعیفی در کمپینها داشته باشیم؛ ولی هوش مصنوعی کمک میکند هر بخش بهطور دقیق انتخاب شود.
هدررفت زمان
بخشبندی مخاطبان فرایند وقتگیری است. ابزارهای هوش مصنوعی این فرایند را خودکار میکند و تقریباً فوراً نتایج را در اختیار شما میگذارد.
Peak.ai
ابزاری برای بخشبندی مخاطبان است که اطلاعات را از تمام منابع ممکن جمعآوری میکند تا واقعیترین و مؤثرترین بخشبندی را انجام دهد.
2 . ایجاد طوفان فکری
هوش مصنوعی باعث بهبود عملکرد و خلاقیت شما شده و همچنین به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مطمئنتری بگیرید. ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به شما کمک میکنند تا برای انجام کارهای خود ایده پردازی کنید، کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کرده و ترندهای روز مارکت را به خوبی شناسایی کنید.
در این مورد، ابزاری همچون ChatGPT موضوعات و هدلاینهای خلاقانهای را در اختیار شما قرار میدهد و حتی میتواند تصویرسازی اولیه برای تولید یک محتوا و یا راهاندازی یک کمپین را برای شما فراهم کند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که پرامپت مناسب خود را به این ابزار هوش مصنوعی داده و بقیه کار را به آن بسپارید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک برند فروش محصولات آرایشی بوده و تصمیم گرفتهاید تا برای افزایش فروش خود، کمپینهای تبلیغات در گوگل را راهاندازی کنید؛ میتوانید از چت جی پی تی بخواهید تا هدلاین مختلفی برای کمپین را در اختیارتان قرار دهد.
3 . تولید محتوا
همه با این قابلیت هوش مصنوعی در بازاریابی آشنا شدند. هوش مصنوعی با کمک فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML) میتواند محتوایی نوشتاری تولید کند؛ طوری که انگار یک انسان برای انسان دیگری، آن را نوشته است. فقط باید راهکار های استفاده از آن را آموخت و به کار گرفت. (Prompt) خوبی به آن دهید. با استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی، میتوانید مقالات وبلاگ، توضیح محصول، محتوای شبکههای اجتماعی، کپیهای تبلیغاتی و… را خیلی سریعتر از قبل بنویسید.
رفع مسئولیت :
هنوز محتوای آمادهشده توسط هوش مصنوعی بهصورت خام برای انتشار مناسب نیست. این محتواها باید صیقل بخورد، ویرایش شود و از نظر واقعیبودن بررسی شود.
4 . تبلیغات
هوش مصنوعی در تمام مراحل تبلیغات دیجیتال یار شماست؛ از تبلیغ نویسی و ساخت بنر گرفته تا آنالیز نتایج. تبلیغات با هوش مصنوعی در نهایت اثرگذارتر و مقرونبهصرفهتر خواهد بود؛ چون تبلیغ در بهترین محل نمایش، با قویترین متن و تصویر یا ویدیو و به بهترین مخاطب نمایش داده میشود.
می توان از هوش مصنوعی برای موارد زیر استفاده کنید :
- نوشتن و بهینهسازی متن و عنوان تبلیغ
- ساخت بنر یا ویدیوی تبلیغاتی
- انتخاب رسانهٔ نمایش تبلیغ و جاگذاری موثر آن
- ساخت لندینگپیج موثر
- بررسی نتایج و بهینهسازی تبلیغ
مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
اگر بتوانیم جنبههای مثبت و منفی استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیریم؛ خیلی راحتتر میتوانیم تصمیم بگیریم که آیا وقت آن رسیده است تا این تکنولوژی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود به کار ببریم یا این که استفاده از آن را باید به زمان دیگری موکول کنیم.
برخی از مهمترین مزیتهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ عبارتاند از:
بهرهوری: هوش مصنوعی با خودکارسازی تسکها، در زمان و انرژی شما صرفهجویی کرده و پروداکتیویتی شما در طول روز را افزایش میدهد.
بهرهمندی از آنالیز مبتنی بر داده: با حذف حدس و گمان، هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است تا تیمهای مارکتینگ به خوبی بتوانند از تحلیلهای داده محور برای توسعه استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند.
تولید و بهینهسازی محتوا: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا با حفظ کیفیت، تعداد زیادی از محتواهای کاربردی را برای شما تولید کند.
شخصیسازی تجربه در مقیاس بالا: با استفاده از دادههای کاربران، هوش مصنوعی میتواند تجربه شخصیسازی شدهای را برای آنها به وجود آورد که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل کاربران میشود.
تحلیلهای پیشبینی کننده: هوش مصنوعی میتواند با آنالیز رفتار کاربران و دیتاهای آنها، قدمهای بعدی کاربران و همچنین ترندهایی آینده بازار را پیشبینی کند. موردی که امکان تصمیمگیری درست و برنامهریزی دقیق را برای شما فراهم میکند. جالب است بدانید که ابزارهایی همچون GA4 هم اکنون از این قابلیت در ساختار خود استفاده میکنند.
اما معایبی که در استفاده از این تکنولوژی ممکن است با آنها مواجه شوید:
سوگیری: بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی توسط دادههایی کنترل میشود که در اختیار ابزارهای این تکنولوژي قرار میدهیم. به همین جهت این گزینه میتواند در صورت دریافت اطلاعات اشتباه، مستعد سوگیریهای نژادی، جنسیتی و یا اجتماعی شود.
عدم دقت: قبول داشته باشید یا نه؛ ابزارهایی که تا به الان در حوزه هوش مصنوعی معرفی شدهاند، دقت و هنر هوش انسانی را نداشتهاند. با توجه به این موضوع، عدم دقت این ابزارها را میتوان به عنوان مشکلی در نظر گرفت که میتواند هزینههای زیادی را برای صاحبان مشاغل به همراه داشته باشد.
امنیت دادهها: معمولاً ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام صحیح کار خود نیاز به دسترسی به دیتاهای گستردهای دارند. این موضوع در شرایطی میتواند امنیت دادههای کاربران را به خطر بیندازد.شفافیت: همزمان با افزایش طیف کاربران هوش مصنوعی، فاکتورهایی همچون شفافیت، سرقت ادبی محتوا، رعایت حقوق تولیدکننده محتوا و مواردی از این دست، اهمیت بالاتری پیدا میکنند که به نظر میرسد رعایت کردن آنها در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مقداری دشوار باشد.
نمونه استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ :
هوش مصنوعی نه یک مزیت، بلکه یک ضرورت بوده و اگر امروز به انتخاب، از قابلیتهای آن برای کسب وکار استفاده نکنید؛ فردا مجبور به انجام این کار خواهید شد. در این میان هستند شرکتهایی که هوش مصنوعی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود جای داده و به خوبی توانستهاند از آن در جهت توسعه برند خود استفاده کنند. در این مورد، تصمیم گرفتهایم تا 3 نمونه از استفاده از این تکنولوژی در برندهای ایرانی را نیز برای شما عنوان کنیم.
سیستم پیشنهاد محصول دیجیکالا
اما اسنپ تنها برند ایرانی که از هوش مصنوعی در ساختار خود استفاده میکند نبوده و دیجیکالا نیز به عنوان یکی دیگر از غولهای تکنولوژی ایران، سرمایهگذاریهای بزرگی در این حوزه انجام داده است.
آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که پس از جستوجوی یک محصول در سایت و یا اپلیکیشن دیجیکالا، محصولات مرتبط با آن به شما پیشنهاد شوند؟ سیستم پیشنهاد محصول دیجیکالا از با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار شما در پلتفرم و همچنین موارد موردعلاقه شما را شناسایی کرده و با استفاده از این اطلاعات، محصولات مرتبطی را به شما پیشنهاد میدهد که احتمال خریدن آنها توسط شما بالاست.
سیستم تایید عکس محصول دیجیکالا
اما هوش مصنوعی تنها در رابطه با مشتریان دیجیکالا اعمال نشده و این برند از این فناوری برای بهبود کار فروشندگان خود نیز استفاده میکند. شما به عنوان فروشنده در دیجیکالا نیاز دارید تا برای محصول خود عکس آپلود کنید تا کاربران با استفاده از آنها با قابلیتهای مختلف محصول شما آشنا شوند. در چنین شرایطی اگر عکس آپلود شده شما ایراداتی همچون مات بودن و یا دارای واترماک بودن داشته باشد؛ این سیستم عکس شما را نپذیرفته و از شما درخواست میکند تا عکس جدیدی برای محصول بارگذاری کنید.
احراز هویت بلوبانک
بلوبانک به عنوان یک بانک دیجیتالی پشتیبانی شده از طرف بانک سامان در نظر گرفته میشود که شعبه فیزیکی نداشته و تمام فعالیتها در آن، از جمله افتتاح حساب به صورت کاملاً دیجیتالی انجام میشود.
اما احراز هویت یکی از مراحلی است که برای افتتاح حساب به آن نیاز است. از آن جایی که این بانک دیجیتالی است؛ احراز هویت آن هم به صورت کاملاً دیجیتال انجام میشود. برای احراز هویت در این بانک، متنی بر روی صفحه موبایل به شما نشان داده میشود و شما باید آن متن را همراه با اسم خود تکرار کنید تا فرآیند احراز هویت شما تکمیل شود. در این میان بلوبانک از فناوری هوش مصنوعی استفاده میکند تا صحت متن گفتهشده توسط شما با متن تعیین شده را بررسی کند. توجه داشته باشید که روند افتتاح حساب در بانکهای دیگری همچون بانک رسالت و اخیراً ملی هم به همین صورت انجام میشود.
حضور هوش مصنوعی در بازاریابی را جدی بگیرید یا عقب میمانید!
در حال حاضر هوش مصنوعی برای اکثر مشاغل قابل دسترسی است و کنار هم قرار گرفتن هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال، ابزاری ارزشمند برای بازاریابان دیجیتال به حساب میآید.
تاثیرات قابل ملاحظه هوش مصنوعی در مواردی مانند: انتخاب مشتریان مورد نظر، کمک به ارائه توصیههای مرتبط و همچنین خدماترسانی سریع به مشتریان، غیر قابل انکار است.
درواقع دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان و صاحبان کسب وکارها را قادر میسازد برند خود را رشد داده و انتظارات مشتریانشان را برآورده کنند.
خوشحال میشویم نظر شما را دربارهٔ استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی بشنویم.
دیدگاهتان را بنویسید